Πέμπτη 30 Απριλίου 2020

Ανακοίνωση του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χαλκίδας για το WEBEX

Ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χαλκίδας για μια ακόμη φορά θέλει να ευχαριστήσει τα μέλη του για την τεράστια προσπάθεια που μήνες τώρα στην περίοδο της πανδημίας κατέβαλαν, καταβάλλουν και θα συνεχίσουν να καταβάλλουν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση των μαθητών μας. Σύμφωνα και με τις εγκυκλίους του Υπουργείου η εξ αποστάσεως εκπαίδευση γίνεται με όποιον τρόπο κρίνεται προσφορότερος από τους εκπαιδευτικούς (ασύγχρονη, σύγχρονη, συνδυασμός των δύο ή ό,τι άλλο προτείνεται).
Η προσφορά των συναδέλφων μας είναι συγκινητική και τις περισσότερες φορές καλύπτει και τις αδυναμίες της πολιτείας . Η πολιτεία με τους εκφραστές, μόνο στα λόγια, εξέφρασε την ευγνωμοσύνη της στους εκπαιδευτικούς. Στην πράξη όμως καταθέτει ένα νομοσχέδιο που αλλάζει τις ζωές μαθητών και εκπ/κών. Το καταθέτει χωρίς καν να το συζητήσει με καμιά ομοσπονδία εκπ/κών και πανεπιστημιακών. Ένα νομοσχέδιο που με τον κίνδυνο του κορωνοϊού ακόμη σε έξαρση και πριν ακόμη βρεθεί αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισής του, αυξάνει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα, δηλαδή μεγαλώνει τον συγχρωτισμό στις μαθητικές αίθουσες. Η ΔΟΕ και ο Σύλλογός μας έχουν τοποθετηθεί για το συγκεκριμένο πολυνομοσχέδιο και ζητούν την απόσυρσή του .Αυτή η στάση του Υπουργείου μας κάνει να πιστεύουμε πως έχει κρυφούς στόχους κατηγοριοποίησης των σχολείων και ενίσχυση της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
“ Όταν, αιφνιδιαστικά, δημιουργήθηκε η ανάγκη της ΕξΑΕ οι υποδομές του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ) ήταν περιορισμένες, αν και εντυπωσιακές σε σχέση με τους πόρους που διέθετε. Όλα τα εργαλεία, ηλ. ταχυδρομείο, πλατφόρμες ΕξΑΕ, συστήματα πιστοποίησης χρηστών, κ.τ.λ., χρειάστηκαν εβδομάδες ενίσχυσης για να να γίνουν λειτουργικά. Ειδικά όμως η υπηρεσία τηλεδιασκέψεων (meeting.sch.gr) αποφασίστηκε από το ΥΠΑΙΘ, χωρίς προφανή εξήγηση, ότι θα “αντικατασταθεί” από μια ιδιωτική πλατφόρμα. Επιλέχθηκε μια από τις κορυφαίες στο χώρο εταιρείες, η Cisco, και η πλατφόρμα της με την εμπορική ονομασία Webex. Εκείνες τις πρώτες ημέρες μια τέτοια επιλογή θα μπορούσε και να έχει θετικό πρόσημο, αφού βοήθησε στην άμεση και αξιόπιστη ενημέρωση των εκπαιδευτικών και των στελεχών της εκπαίδευσης. Σήμερα όμως, αρκετές εβδομάδες μετά τον πρώτο αιφνιδιασμό, υπάρχουν στοιχεία που περιπλέκουν τα πράγματα:
Όλον αυτόν τον καιρό, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ μιλούσε συχνότατα στα ΜΜΕ για τη μεγάλη αξία της συγκεκριμένης ιδιωτικής πλατφόρμας, ανέλυε με λεπτομέρειες τα τεχνικά πλεονεκτήματα αλλά ξεχνούσε ή υποβάθμιζε τα μειονεκτήματα,
Οι πάμπολες “επιμορφώσεις” των εκπαιδευτικών ασχολούνταν πολύ περισσότερο με την διαφημιστικού τύπου προώθηση της ιδιωτικής πλατφόρμας παρά με την ουσία της ΕξΑΕ: Σε υπερβολικά μεγάλο μέρος μαθαίναμε τα “κουμπιά” (στα Αγγλικά) και όχι μεθοδολογικές/ παιδαγωγικές προσεγγίσεις,
Στο μεταξύ η, βασισμένη σε ελεύθερο λογισμικό, εφαρμογή του ΠΣΔ για τις τηλεδιασκέψεις (meeting.sch.gr) δεν εμφανιζόταν πουθενά. Ούτε ανακοινωνόταν κάποια αναβάθμισή της. Μόνο όσοι είχαν μια προηγούμενη εμπειρία χρήσης την αναζήτησαν και άρχισαν να τη δοκιμάζουν…
Ενώ η γονική συναίνεση στα εργαλεία του ΠΣΔ παραχωρείται με την εγγραφή και το πλαίσιο είναι σαφές, στην ιδιωτική πλατφόρμα τέτοια - αυτόματη και σαφής - συναίνεση δεν υπάρχει. Η ανάγκη βέβαια της επιπλέον συναίνεσης έχει περιληφθεί σε μία από τις εκτενείς εγκυκλίους αλλά έχει μάλλον υποβαθμιστεί μέσα στις χαοτικές οδηγίες των πρώτων ημερών. Επίσης ο εκπρόσωπος της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (Α.Π.Δ.Π.Χ.) ήταν επιφυλακτικός στη συναίνεση χωρίς σαφές και προκαθορισμένο νομικό πλαίσιο (Διημερίδα ΠΕΚΕΣ, βίντεο 2ης ημέρας, 4:42-5:15).
Το ενημερωτικό φυλλάδιο που έφτασε στα σχολεία από την Διεύθυνση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ήταν σαφές: σε όλες τις εφαρμογές θα πρέπει να απαιτούνται αυστηρές διαδικασίες αυθεντικοποίησης μέσω ισχυρών κωδικών εισόδου. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι επισημάνσεις του εκπροσώπου της Α.Π.Δ.Π.Χ. (βλ. παραπάνω). Αντίθετα στην επίσημη ιστοσελίδα του ΥΠΑΙΘ για την ΕξΑΕ (⦁ https://mathainoumestospiti.gov.gr) ενημερωνόμαστε ότι στην ιδιωτική πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης μπορούμε να εισέλθουμε χωρίς να δώσουμε διεύθυνση ηλ. tαχυδρομείου (email) ή δίνοντας εικονική “π.χ. ⦁ aa@aa.com”. Αυτό σε έκτακτες συνθήκες θα μπορούσε να γίνει αποδεκτό για ενήλικες. Εδώ όμως μιλάμε για παιδιά…
Από τα εργαλεία που ΠΣΔ για τα οποία παρέχονται δωρεάν δεδομένα κινητής τηλεφωνίας έχει εξαιρεθεί η υπηρεσία meeting.sch.gr. Ως (ανεπίσημη) εξήγηση ακούγεται ότι έχει περιληφθεί μια άλλη υπηρεσία τηλεδιασκέψεων του ΠΣΔ, η lessons.sch.gr. Μόνο που αυτή η υπηρεσία είναι μη λειτουργική: μπορείς να δημιουργήσεις μια τηλεδιάσκεψη αλλά, μέχρι σήμερα 29/4/2020, δεν προσφέρει εμφανή τρόπο να προσκαλέσεις κάποιον...
Με βάση τα παραπάνω, θα μπορούσε κάποιος να συμπεράνει ότι το ΥΠΑΙΘ μοιάζει να δείχνει προτίμηση σε μια συγκεκριμένη ιδιωτική πλατφόρμα σύγχρονης τηλεκπαίδευσης, ενώ ταυτόχρονα κρατάει υποβαθμισμένο το αντίστοιχο δημόσιο εργαλείο. Είναι πραγματικά πολύ δύσκολο να πιστέψεις ότι συμβαίνει κάτι τέτοιο. Τα στοιχεία όμως είναι σαφή και δεν επιδέχονται πολλών ερμηνειών.
Εν πάσει περιπτώσει, ό,τι και να συνέβη στην αρχή είναι πια καιρός να δείξουμε ότι και σε αυτόν τον τομέα η δημόσια εκπαίδευση έχει αξιόπιστη και ασφαλή λύση. Ας ζητήσουμε λοιπόν μαζικά και συντονισμένα την άμεση υποστήριξη του λογισμικού τηλεδιασκέψεων του ΠΣΔ και ας απαιτήσουμε την συμπερίληψή του στις επίσημες επιμορφώσεις του ΥΠΑΙΘ. Πότε; Χθες.”
Σκέψεις και προβληματισμοί συναδέλφων.

Ο Πρόεδρος                                                     Η Γραμματέας
Λάμπρος Γιαννούχος                                       Έφη Βαρβάρου


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου