Δευτέρα, 12 Οκτωβρίου 2015

Θεατρικό για την Εθνική Γιορτή της 28ης Οκτωβρίου

Το θεατρικό έργο "Παιδική Έρευνα : ο Πόλεμος του 1940" αναφέρεται στα γεγονότα πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τον Β' ΠΠ. Με τις κατάλληλες προσθαφαιρέσεις μπορεί να προσαρμοστεί στην τοπική Ιστορία κάθε περιοχής. 
Το πρωτότυπο κείμενο αφορά στην περιοχή της Χαλκίδας.

Παιδική Έρευνα : Ο Πόλεμος του 1940


Δημοσιογράφος - Αφηγητής 1 : Κυρίες και κύριοι, καλημέρα σας.
Είμαι ο …………………. .

Δημοσιογράφος - Αφηγητής 2 : Κυρίες και κύριοι, καλημέρα σας.
Είμαι η ……………... και είμαστε δημοσιογράφοι του «Σχολικού Καναλιού».

Αφηγητής 1: Σήμερα σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας γιορτάζεται η ιστορική επέτειος του ΟΧΙ.

Αφηγητής 2 :  Οι ερευνητικές ομάδες της εκπομπή μας, της εκπομπής της Στ τάξης του σχολείου μας, έκαναν μια μεγάλη έρευνα και σήμερα είναι εδώ για να μας ανακοινώσουν τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής.

Αφηγητής 1 : Θα καλέσουμε αμέσως στο πάνελ τους αγαπητούς συναδέλφους μας για να μιλήσουμε για τα γεγονότα  που μας έφεραν στο πόλεμου του 1940.

Αφηγητής 2 : Καλημέρα σας κ. συνάδελφοι.
Ομάδες : Καλημέρα σας.

Αφηγητής 1 : Παρακαλώ πολύ πείτε μας πώς φτάσαμε στον πόλεμο του 1940; Τι συνέβη πριν από αυτόν;

Ομάδα 1 Α: Το 1933 ο Χίτλερ πήρε την εξουσία στη Γερμανία. Με τον καιρό  οργάνωσε το στρατό της Γερμανία και σιγά – σιγά κατέλαβε διάφορες χώρες της Ευρώπης, την Αυστρία, την Τσεχοσλοβακία κτλ και στο τέλος συμμάχησε με τους Ιάπωνες και τους Ιταλούς. Την 1η Σεπτεμβρίου του 1939 επιτέθηκε την Πολωνία και τότε οι υπόλοιπες χώρες του κήρυξαν τον πόλεμο! Έτσι ξεκίνησε ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος.
Στην Ελλάδα από το 1936 κυβερνούσε ο Ιωάννης Μεταξάς ο οποίος προετοίμασε την χώρα για τον πόλεμο.

Αφηγητής 1 : Καλά, και ο υπόλοιπος κόσμος τι έκανε για να σταματήσει τους Φασίστες και τους Ναζιστές;

Ομάδα 1 Β : Πρακτικά τίποτα. Μόνο όταν οι Ναζί εισέβαλαν στην Πολωνία αντέδρασαν τα υπόλοιπα κράτη.

Αφηγητής 2 : Μάλιστα. Πραγματικά φοβερό! Αλήθεια, πώς βρήκατε όλες αυτές τις πληροφορίες;

Ομάδα 1 Β: Όλες οι ομάδες  εργαστήκαμε με επιστημονικό τρόπο. Μελετήσαμε κείμενα της εποχής, διαβάσαμε εφημερίδες, ανατρέξαμε σε βίντεο και εικόνες και βγάλαμε ασφαλή συμπεράσματα.

Αφηγητής 1 : Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ!
Θα ήθελα τώρα να ρωτήσω τη δεύτερη δημοσιογραφική ομάδα.
Συνάδελφοι, πείτε μας σας παρακαλώ, ποιοι ήταν  οι ηγέτες των χωρών που ενεπλάκησαν στον ελληνοϊταλικό και ελληνογερμανικό πόλεμο;

Ομάδα 2 Α : Οι ηγέτες ήταν 4. Στην Ελλάδα ο Μεταξάς, στην Αγγλία ο Τσόρτσιλ, στη Γερμανία ο Χίτλερ και στην Ιταλία ο Μουσολίνι.

Αφηγητής 2 : Θα μπορούσαμε να μας πείτε δυο λόγια γι’ αυτούς;

Ομάδα 2 Β : Ο Μεταξάς γεννήθηκε στην Ιθάκη το 1871 και πέθανε στην Αθήνα το 1941. Ήταν στρατιωτικός κι αργότερα, το 1936, έγινε δικτάτορας. Προετοίμασε τη χώρα για τον πόλεμο, αν και έκανε τα πάντα για να μην μπει η χώρα σε αυτόν. Ο Μπενίτο Μουσολίνι το 1883 και πέθανε το 1945. Ήταν ο ηγέτης του Φασιστικού Κόμματος. Κυβέρνησε ως δικτάτορας την Ιταλία από το 1922 μέχρι το 1943. Ήταν αυτός που αποφάσισε την επίθεση της Ιταλίας στην Ελλάδα. Τον εκτέλεσαν οι ίδιοι οι Ιταλοί παρτιζάνοι το 1945.

Ομάδα 2 Γ  : Ο Χίτλερ γεννήθηκε το 1889 και πέθανε το 1945. Ήταν ηγέτης του Ναζιστικού κόμματος. Από το 1933 μέχρι το 1945 κυβέρνησε τη Γερμανία και το 1939 αποφάσισε την έναρξη του Β΄ Παγκοσμιου Πολέμου. Είναι υπεύθυνος για χιλιάδες θανάτους αθώων ανθρώπων.

Ομάδα 2 Α : Ο Τσόρτσιλ γεννήθηκε το 1874 και πέθανε το 1965. Ήταν Άγγλος πολιτικός και στρατιωτικός. Το 1940 έγινε πρωθυπουργός της Αγγλίας. Ήταν ένας από τους αρχιτέκτονες της συμμαχικής νίκης στον Πόλεμο.

Αφηγητής 1 : Μάλιστα, εξαιρετικά ενδιαφέροντα όλα αυτά.

Αφηγητής 2 : Συνάδελφοι,  πείτε μας, τι συνέβη στο ελληνοϊταλικό πόλεμο του 1940;
Ομάδα 2 Α : Τα ξημερώματα της 28ης Οκτωβρίου ο Ιταλός πρέσβης Γκράτσι έδωσε ένα τελεσίγραφο στο Μεταξά και του ζητούσε να παραδώσει τη χώρα. Ο Μεταξάς είπε το υπερήφανο «ΟΧΙ», εκφράζοντας τη στιγμή εκείνη όλους τους Έλληνες. ΟΙ Ιταλοί επιτέθηκαν από την Αλβανία στην Ελλάδα αλλά σταδιακά οι Έλληνες νίκησαν τους Ιταλούς και απελευθέρωσαν μια σειρά από ελληνικές πόλεις της Βορείου Ηπείρου όπως η Κορυτσά, το Τεπελένι, η Πρεμετή και άλλες.
Το Μάρτιο του 1941 οι Ιταλοί επιτέθηκαν και πάλι αλλά οι Έλληνες τους νίκησαν για άλλη μια φορά!

Αφηγητής 1 : Μάλιστα, και μετά;

Ομάδα 2 Β: Μετά, τον Απρίλιο του 1941 οι Γερμανοί, για να βοηθήσουν τους συμμάχους τους Ιταλούς, επιτέθηκαν στην Ελλάδα και στις 27 Απριλίου 1941 η Αθήνα σκλαβώθηκε στους Γερμανούς. Η χώρα μοιράστηκε σε Γερμανούς, Ιταλούς και Βούλγαρους και ξεκίνησε η περίοδο της Κατοχής που είχε τρομερές συνέπειες.

Αφηγητής 2 : Συνέπειες; Τι εννοείτε;

Ομάδα 2 Γ : Οι συνέπειες ήταν τρομερές. Πέθαναν κοντά στο μισό εκατομμύριο Έλληνες, ανάμεσά τους πολλά παιδιά, από τις εκτελέσεις, τις μάχες των ανταρτών με τον κατοχικό στρατό και κυρίως από την πείνα!

Αφηγητής 1 : Και στο τέλος τι έγινε;

Ομάδα 3 Δ : Στο τέλος οι Σύμμαχοι, μαζί και οι Έλληνες,  νίκησαν στον πόλεμο και η Ελλάδα μας απελευθερώθηκε. Μάλιστα το 1947, χάρη στη συμμετοχή μας στον πόλεμο, ενώθηκαν τα Δωδεκάνησα με την Ελλάδα, που μέχρι τότε ήταν σκλαβωμένα στους Ιταλούς.

Αφηγητής 2 : Πραγματικά εντυπωσιακή δουλειά, συνάδελφοι!
Τα παιδιά όμως τι ακριβώς έκαναν στον πόλεμο;

Ομάδα Δ 1: Σύμφωνα με την έρευνά μας τα παιδιά έκαναν μεγάλη δουλειά και στον πόλεμο αλλά και στη διάρκεια της Κατοχής. Δε θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι τα παιδιά έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης για τη νίκη της Ελλάδας!

Ομάδα Δ 2: Καταρχήν  την περίοδο του πολέμου τα παιδιά είχαν αναλάβει εργασίες των μεγάλων. Καθάριζαν τα σπίτια και τους δρόμους, ετοίμαζαν φαγητό μαζί με τις μαμάδες, ετοίμαζαν πολεμοφόδια και τα κουβαλούσαν στους στρατιώτες. Πάνω από όλα φρόντιζαν τα μικρά παιδιά και πήγαιναν στο σχολείο, αν και πολλοί δάσκαλοι λείπανε γιατί είχαν πάει να πολεμήσουν στο μέτωπο.

Ομάδα Δ3 : Στην Κατοχή τα παιδιά δεν πήγαιναν τόσο πολύ στο σχολείο γιατί οι κατακτητές τα είχαν γκρεμίσει, πολλοί δάσκαλοι είχαν σκοτωθεί και τα παιδιά αναγκάζονταν να δουλέψουν για να ζήσουν.
Πολλά παιδιά όμως βοηθούσαν τους αγωνιστές ως τσιλιαδόροι, άλλα έκλεβαν τροφές από τους κατακτητές και τα έδιναν στον κόσμο, όμως πολλά παιδιά εκτελέστηκαν. 

Ομάδα Δ 1 : Πάντως τα παιδιά έδωσαν το δικό τους αγώνα και πολέμησαν όπως μπορούσαν.

Αφηγητής 2 : Είναι πραγματικά συγκινητικό. Τα παιδιά βοήθησαν στην απελευθέρωση της πατρίδας μας και τους αξίζουν όλα τα μπράβο του κόσμου!
Αφηγητής  1 : Αλήθεια, υπήρξαν Χαλκιδαίοι που πολέμησαν στον πόλεμο; Έχουμε ήρωες από τον τόπο μας;
Ομάδα Ε 1: Σύμφωνα με την έρευνά μας χιλιάδες Χαλκιδαίοι πολέμησαν στον πόλεμο. Οι περισσότεροι πολέμησαν στο 3ο Σύνταγμα Πεζικού αλλά και σε πάρα πολλές άλλες μονάδες.
Ομάδα Ε 2: Από την Εύβοια είχαμε 12 αξιωματικούς και περίπου 260 στρατιώτες νεκρούς.
Η Χαλκίδα θρήνησε 5 νεκρούς αξιωματικούς και περίπου 25 Στρατιώτες.
Αφηγητής 2 : Υπήρχε ανάμεσα σε αυτούς κάποιος που ξεχώρισε;
Ομάδα Ε 3: Ο πιο υψηλόβαθμος ήταν ο Συνταγματάρχης Νικόλαος Διαμανόπουλος που σκοτώθηκε, όμως ο πιο γνωστός είναι ο Αντισυνταγματάρχης Μαρδοχαίος Φριζής ο οποίος ήταν Έλληνας Εβραίος και ήταν ένας από τους πρώτους αξιωματικούς που σκοτώθηκαν στον πόλεμο του 1940.
Ομάδα Ε 1: Θα ήταν όμως παράλειψη να μην αναφέρουμε την κορυφαία αντιστασιακό της εποχής, τη λέαινα της Εύβοιας, τη Λέλα Καραγιάννη από τη Λίμνη Εύβοιας.
Αυτή και η ομάδα της κάνανε τεράστια ζημιά στους Γερμανούς και γι’αυτό την εκτέλεσαν στην Αθήνα λίγες βδομάδες πριν απελευθερωθεί η Ελλάδα.

Δημοσιογράφος 1 : Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την  υπέροχη δουλειά που κάνατε.
Δημοσιογράφος 2 : Πραγματικά μάθαμε πολλά σήμερα! Σας ευχαριστούμε!
Και στο σημείο αυτό η εκπομπή μας, Παιδική Έρευνα          : Ο Πόλεμος του 1940 έφτασε στο τέλος της.

Σας ευχαριστούμε από καρδιάς που μας παρακολουθήσατε.

Δημοσιογράφος 1 : Καλή σας ημέρα!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου