Σεμινάριο Μουσειακής Εκπαίδευσης
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Το Δ. Σ. του Συλλόγου θα ήθελε να σας ενημερώσει ότι το Σάββατο 25 Μαΐου 2013 και ώρα 10 π. μ. στο χώρο του 1ου Δημοτικού Σχολείου Καρύστου
θα πραγματοποιηθεί σεμινάριο Μουσειακής Αγωγής με τίτλο «Μουσειακή Εκπαίδευση: Όταν το μουσείο συναντά το σχολείο. Εντάσσοντας
τα έργα τέχνης στην καθημερινή ζωή της τάξης» από τη Νηπιαγωγό - Συγγραφέα
κ. Νίκη Κάντζου, υποψήφια Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το σεμινάριο
πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της O.M.E.P. (Παγκόσμια Οργάνωση Προσχολικής
Αγωγής) του παραρτήματος Αθήνας και η εισήγηση απευθύνεται σε δασκάλους και
νηπιαγωγούς.
Οι συνάδελφοι που επιθυμούν να συμμετέχουν στο σεμινάριο θα πρέπει να
αποστείλουν ηλεκτρονικά την αίτηση που επισυνάπτεται μέχρι και την Δευτέρα
20 Μαΐου 2013 στο e-mail του Συλλόγου. Η συμμετοχή είναι δωρεάν. Στο έγγραφο που
ακολουθεί υπάρχουν πληροφορίες σχετικές με το σεμινάριο. Θα δοθούν βεβαιώσεις
παρακολούθησης.
ΓΙΑ ΤΟ Δ. Σ.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Καραγιάννη Αναστασία Δουλγέρογλου
Ευφροσύνη
ΝΙΚΗ ΚΑΝΤΖΟΥ
Master
Παιδαγωγικής και Διδακτικής , Υποψήφια Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών,
νηπιαγωγός, συγγραφέας
Η τέχνη πρέπει να απελευθερώνει την ψυχή,
να προκαλεί τη φαντασία και να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να προχωρήσουν
παραπέρα. Η τέχνη γιορτάζει την ανθρωπότητα!
Κ. Haring
ΤΙΤΛΟΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ
Μουσειακή
Εκπαίδευση. Όταν το μουσείο συναντά το σχολείο. Εντάσσοντας τα έργα τέχνης στην
καθημερινή ζωή της τάξης.
Τα τελευταία χρόνια η Μουσειακή Εκπαίδευση στην
Ελλάδα βρίσκεται σε νέες αναζητήσεις και ζυμώσεις λαμβάνοντας υπόψη την νέα
κοινωνική πραγματικότητα, ενσωματώνοντας τις νέες ανάγκες που προκύπτουν από
τις διαφορετικές κατηγορίες επισκεπτών, αλλά και τις νέες προοπτικές που
διαγράφονται από την αλλαγή της εκπαιδευτικής πολιτικής που παρατηρείται στα
πλαίσια της τυπικής εκπαίδευσης και η οποία δίνει έμφαση στην ευαισθητοποίηση
των παιδιών απέναντι στην πολιτιστική κληρονομιά σε εθνικό και παγκόσμιο
επίπεδο.
Ένα από
τα βασικά εργαλεία της Μουσειακής
Εκπαίδευση αποτελεί η μάθηση μέσω των αντικειμένων του παρελθόντος. Όταν
διατυπωθούν οι κατάλληλες ερωτήσεις, τα αντικείμενα αποκαλύπτουν πληροφορίες
για τις φυσικές τους ιδιότητες, την παραγωγή και τη χρήση τους, τους
διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους γίνονται αντιληπτά από διαφορετικούς
ανθρώπους. Αποκαλύπτουν, ακόμη, πληροφορίες για την ιστορική διαδρομή που
διένυσαν ως τις μέρες μας, τη χρήση και την αξία που προσέλαβαν στο πλαίσιο
διαφορετικών κοινωνικών σχηματισμών. Στο πλαίσιο αυτό τα αντικείμενα
μετατρέπονται σε κείμενα που επιδέχονται πολλαπλές αναγνώσεις και ερμηνείες.
Γίνονται αφηγήματα που μπορούν να πουν πολλές διαφορετικές ιστορίες.
Ειδικότερα,
στην παρούσα ημερίδα θα προσπαθήσουμε να
γνωρίσουν οι νηπιαγωγοί πως μπορούν να εντάξουν στην καθημερινή ζωή του
σχολείου τους τα έργα τέχνης.
Ειδικότερα:
-
Θα δώσουμε έμφαση στα στάδια σχεδιασμού και υλοποίησης εκπαιδευτικών
προγραμμάτων που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη από τον εκπαιδευτικό.
-
Θα ασχοληθούμε με τον οπτικό εγγραμματισμό
(θεωρητική αναφορά, πρακτική εφαρμογή: πολυδιάστατη ερμηνεία των αντικειμένων,
στάδια ανάλυσης ενός αντικειμένου, ασκήσεις παρατηρητικότητας π.χ. The Generic Game, Harvard
Project Zero, Κοιτώ 2 φορές 10, Ο κήπος με τα
αγάλματα-παρατηρητικότητα με αφορμή ένα βίντεο, Ποιος πετάει μέσα στο μουσείο
Μπενάκη;, πρωτόκολλα ερωτήσεων που αφορούν αντικείμενα-εκθέματα, ενσυναίσθηση
μέσα από ένα έκθεμα-άγαλμα).
- Θα
γνωρίσουμε ένα παραδοσιακό παιχνίδι (αντικείμενο) και θα παίξουμε μαζί του με στόχο να αντιληφθούμε τη
διαχρονία του.
-
θα δούμε πως μπορούμε να δημιουργήσουμε πάζλ
συμβατικά και ηλεκτρονικά.
-
Θα δούμε πως ένα έργο τέχνης ενεργοποιείται μέσα
από ένα βίντεο.
-
Θα δοκιμάσουμε να δημιουργήσουμε παγωμένες
εικόνες μέσα από την προβολή έργων τέχνης
-
Θα δούμε πως ένα παιχνίδι θησαυρού με εκθέματα
μπορεί να εμπλέξει τις Νέες Τεχνολογίες (π.χ. αναζητώντας τον
Καραγκιόζη αεροπόρο του Μουσείου Μπενάκη)
-
Θα λύσουμε αινίγματα που αφορούν αντικείμενα του
λαϊκού πολιτισμού.
-
Θα προσπαθήσουμε μέσα από βιωματικές
δραστηριότητες τα παιδιά να γνωρίσουν την αρχαιολογική στρωματογραφία.
-
Συμπεράσματα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου